tisdag 23 februari 2010

Recension av lasse Bergs bok "Gryning över Kalahari" av Fredrik Sjöberg

"Väskor! Plötsligt faller nytt ljus över postorderfirmornas lock och pock. Ständigt dessa väskor, som premie vid köp av gagnlösa ting. Det slår sällan fel; handväskor, väskor med hjul på, ryggsäckar, necessärer, vad som helst bara det är väskor. Och knepet fungerar, gång på gång. Varför, kan man undra. Svaret finns i Lasse Bergs nya bok - Gryning över Kalahari - om den kulturella och biologiska evolution som födde vår egen art, Homo sapiens.
"Väskan gjorde oss till människor." Så skriver han.
Denna överraskande tanke (jag återkommer till den) är emellertid bara en i raden av bokens många bestickande teorier och teser om vad som fick våra förfäder att klara språnget från djur till kultur..."

..."Genom hela boken återvänder han således till khiosan-folket i södra Afrikas torrområden, en jägar- och samlarkultur, en spillra bara, som kanske
mer än någon annan folkgrupp på jorden lever i överensstämmelse med sin natur - som också är vår. Ingenstans känner sig författaren så hemma som här. Han följer med dem på deras vandringar, bevittnar deras riter och gör medan sånghöken ropar i bushen enkla men genuint berikande observationer. Självklarheter, vänner emellan. Som det där om väskorna. En förutsättning för samlandet. "Sett ur ett evolutionsperspektiv måste väskan eller ränseln ha varit en absolut omvälvande uppfinning."
Om sedan den saken har satt så djupa spår i vårt medvetande att väskor kan få oss att köpa vad som helst är förstås en annan femma. Den tolkningen är min. Och det är bara en av åtskilliga nya tankar som väcktes under läsningen av "Gryning över Kalahari". En storslagen bok. Den kommer att leda många diskussioner i vårt land på nya vägar. Lasse Berg har byggt en bro. Efter detta kan ingen slunga glåpordet biologism efter sina meningsmotståndare utan att samtidigt göra sig löjlig."

Fredrik Sjöberg
SvD 12 oktober 2007